מאמר זה יעסוק בבחינה מעמיקה של התקרחות נשית והטיפול בה.

כמות לא מבוטלת של נשים סובלות מנשירת שיער בשלב כלשהו בחייהן. במקרה של נשים אחרי גיל המעבר (בשלב המנו-פאוזה), הידלדלות השיער או הופעתם של אזורים קירחים בקרקפת הינן בעיות שכיחות. התקרחות נשית מסוג אלופציה אנדרוגנית (androgenetic alopecia) היא הסוג העיקרי של נשירת שיער בקרב נשים, והיא יכולה להשפיע קשות על איכות חייהם ועל רווחתם הרגשית. במצב זה ניתן להבחין בהידרדרות הדרגתית באזור ה”שביל”, כלומר הקו שמפריד בין חציה הימני לחציה השמאלי של הקרקפת, המופיעה לאחר נשירת שיער הולכת וגוברת מקודקוד הראש. להבדיל מדפוס התקרחות גברית, נשים בדרך כלל הופכות לקירחות או שנהיה להן קו שיער נסוג באופן בולט.

ישנם מספר רב של גורמים פוטנציאליים הגורמים להתקרחות נשית, אלו כוללים בתוכם לחץ רגשי או פיזי, תרופות מסוימות או מצבים רפואיים, ועוד. ללא קשר לגורם לתופעה, המצב עלול להיות מתסכל. אולם מתוך הבנה וטיפול נאותים ניתן להתגבר על בעיה זו. להלן מידע נוסף על התקרחות נשית ועל הדרכים לבלום אותה.

מהי התקרחות נשית?

התקרחות נשית, המכונה גם androgenetic alopecia, היא מצב שבו סובלות נשים מנשירת שיער מופרזת. כאשר נשים מתבגרות, זהו מצב נורמלי שיאבדו כמות מסוימת של שיער וקרוב לשני שליש מהנשים עלולות לחוות נשירת שיער אחרי גיל המעבר (בשלב המנו-פאוזה). עם זאת, התקרחות אנדרוגנטית היא תורשתית והסימנים הראשונים ביותר שלה הם שיער דליל או “שביל” הולך ומתרחב. למעשה, לפחות מחמישים אחוז מהנשים יש שיער צפוף ומלא לאורך חייהן.

שלבים שונים של התקרחות נשית

במצב זה, שלב הצמיחה של השיער מואט בצורה דרסטית, ולוקח הרבה יותר זמן לשערות החדשות יותר להתחיל לצמוח. עם התכווצות זקיקי השיער, השערות נוטות להיות יותר ויותר דקות עם הזמן, מה שעלול לגרום להן להישבר בקלות יחסית. נשים יכולות לאבד בכל אזור בין 50-100 שערות על בסיס יומיומי, אך אלו הסובלות מהתקרחות נשית יאבדו יותר. ניתן לסווג מצב זה לשלושה סוגים:

• שלב I: הידלדלות קטנה וכמעט לא בולטת מתחיל סביב האזור.

• שלב II: האזור מתחיל להתרחב ויש דילול מוגבר סביבו.

• שלב III: התקרחות בולטת מאוד בחלק העליון של הקרקפת המלווה בהידלדלות השיער כולו.

איך למנוע התקרחות נשית?

מניעת התקרחות נשית אינה אפשרית תמיד מכיוון שמדובר בבעיה גנטית. עם זאת, נשים יכולות לעקוב אחר עצות מסוימות כדי למנוע נזק ושבירה של השיער.

להלן כמה טיפים למניעת התקרחות נשית:

• יש לכלול ויטמינים חיוניים, חלבונים וברזל בתזונה.

• הגבילי טיפולים כמו החלקות, סלסול שיער או תוספות שיער העלולים לגרום נזק לשיער.

• הברשת השיער כשהוא רטוב ושברירי עלולה להוביל לשבירתו. השתמשי במקום זאת באצבעותיך כדי להתיר אותו או המתיני עד שהשיער יתייבש.

• הגני על שיערך מפני נזקי שמש על ידי חבישת כובע, כריכת צעיף או שהייה בצל.

 

 

איך מטפלים בהתקרחות נשית?

שימוש בתרופות אלו יכול להועיל בטיפול בבעיית נשירת השיער בקרב נשים באופן ניכר:

·      מינוקסידיל – זוהי תרופה המשמשת גברים ונשים כאחד לטיפול בנשירת שיער. מריחתו על הקרקפת על בסיס יומי מונעת דילול שיער ומעודדת צמיחת שיער. התרופה לא תשיב את כל השערות שנשרו אך היא יכולה להצמיח כמות לא מבוטלת של שיער. עם זאת, יתכן כי התוצאות לא יהיו בולטות לעין במשך 6-12 חודשים. יש להשתמש בתרופה על בסיס קבוע או כפי שנקבע על ידי הרופא בכדי לשמר את השפעתה. נשים לפני גיל המעבר לא יכולות להשתמש במינוקסי מעל ריכוז של 2%.

·      השתלת שיער לנשים – התקרחות נשית משפיעה בדרך כלל רק על אזורים מסוימים בקרקפת. בתהליך השתלת שיער לנשים הרופא לוקח שיער מאזור צמיחת שיער בריא ומשתיל אותו באזורים המקריחים. השתלת שיער לנשים יכולה לארוך מספר שעות, והמנתח נותן הרדמה מקומית כדי למנוע כאבים.

·      ספירונולקטון – תרופה זו עובדת על ידי הסרת נוזלים עודפים מהגוף וחסימה של ייצור האנדרוגן. דבר זה יכול לעזור לנשים להצמיח מחדש את השיער שנשר. עם זאת, יש לעבור בדיקות אלקטרוליטים ובדיקות לחץ דם על בסיס קבוע בזמן נטילת תרופה זו. יש להתייעץ תמיד עם הרופא שלך לפני שמתחילים את השימוש בתרופה זו.

·      טיפול לייזר – בימינו ניתן לעבור טיפולי לייזר בשימוש ביתי לטיפול בבעיות נשירת שיער. המכשיר פועל באמצעות פליטה של אור לייזר ברמה נמוכה ביותר שיכולה לעורר צמיחת שיער. כיום אין עדיין שום הוכחה מחקרית ליעילות הטיפול באור לייזר ברמה נמוכה בנשירת שיער.

אפשרויות נוספות

מחקר הראה כי נשים הנוטלות נוגדי חמצון, חומצות שומן אומגה 3 וחומצות שומן אומגה 6 עשויות לפתח שערות עבות וצפופות יותר. במקרים בודדים, טיפול פלזמה עשיר בטסיות (PRP לשיער) עשוי להיות מועיל. התהליך כולל את שאיבת הדם שלך, במטרה להפריד ממנו את הטסיות, ולאחר מכן הזרקה של הטסיות בחזרה לקרקפת על מנת לגרות את צמיחת השיער.

רוב הנשים שאינן מעוניינות להתמודד עם טרדות של מספר טיפולים או שימוש קבוע בתרופות פשוט בוחרות לחבוש פאה כדי להסתיר את הקרחות.

 

לסיום

חשוב לזכור כי התקרחות נשית היא מצב בלתי הפיך. בעזרת טיפוח וטיפול מתאים, תוכלי להפסיק את נשירת השיער ולעיתים גם להצמיח מחדש חלק מהשיער שנשר. כמו כן, סבלנות היא המפתח כאן, שכן טיפולים עשויים להימשך זמן רב, עד שנה עד שתוכלי לראות שינויים משמעותיים. למידע נוסף על מחלה זו, או על איך כדאי להפטר ממנה, תוכלו תמיד להתייעץ איתנו ב-Darling Buds.